Dnešní článek bude nejen recenzí (doufám, že podrobnou a užitečnou), ale naleznete zde i důvody, proč si vůbec GPS koupit, co vám přinese a k čemu všemu se dá využít.
Pro neznalé nebo ty, co se sem dostali omylem, připomenu, co je Nokia LD-3W vůbec zač. Jedná se o GPS modul od firmy Nokia, určený pro připojení k dalším zařízením – hlavně telefonům a PDA, ale klidně k jakémukoli zařízení s bluetooth. Neboť jediným komunikačním kanálem této GPSky je právě „modrý zub“. Co s ní můžete provádět a jestli se vyplatí, se dočtete dále.
Jak vypadá a co umí
Při vybalení tohoto modulu z krabice mě překvapila velikost – čekal jsem cihličku velikou přibližně jako můj telefon (Nokia 6681), zatímco ve skutečnosti je GPSka maličká – pouze 78,4 x 45,4 x 16,5 mm. I váha je příznivá, pouze 65 g.
Jak je z fotek patrné, LD-3W je opravdu malá
Kryt je tvořený černým a šedivým plastem, kromě jediného tlačítka na něm víceméně nic zajímavého k vidění není. Jelikož je zde pouze jedna pohyblivá část – kryt baterie, vše dobře sedí a nikde se nic neviklá nebo neskřípe. Když už jsem zmínil kryt baterie, musím připomenout jeho výborné zpracování. Nasazování je tuhé a přesně sedne na zbytek těla. Nejsou tu tedy žádné mezery a při pocákání vodou nehrozí, že se dostane k baterii a zničí ji. Snad jen ještě dodám, že na spodní hraně se nachází (ničím nekrytý) konektor pro nabíječku, u tohoto modelu již jeho tenčí verze.
Sejmutý kryt baterie a detailní pohledy na hrany modulu
Nokia LD-3W je vybavena čipsetem SiRF Star III, tedy jedním z nejlepších. A opravdu je to znát - i uprostřed domu v místnosti bez oken (jakápak to asi bude :-) ) se dají chytit 3-4 satelity. Proto není problém mít při jízdě autem schovaný modul v loketní podpěře, odkládací schránce apod. První zapnutí (stejně jako start po delší době) doporučuji dělat někde venku, kde se satelity snadno chytí. (Více o prvním zapnutí GPS modulů obecně naleznete zde.) Pak už by neměl být problém najít signál i v budově či za ztížených podmínek. Nokia LD-3W je 20-ti kanálový přístroj, teoreticky můžete tedy přijímat signál až od 20 satelitů najednou. Toho se ale nedočkáte, jelikož běžně je nad obzorem pouze okolo 10-12 satelitů. I tak, po připojení třeba k osmi, je již přesnost velice pěkná.
Co musím také pochválit je výdrž baterie. Výrobce udává dobu aktivní navigace na 15 hodin. Mně se podařilo dosáhnout 12 hodin navigace do stavu, kdy se rozblikala červená dioda (modul hlásil vybitou baterii). Poté je zde ještě 1,5 hodinová rezerva do úplného vybití. Takže se opravdu reálný čas blíží udávanému. Nabíjení dodávanou autonabíječkou trvalo ve vypnutém stavu něco přes dvě hodiny. Když už jsme u baterie, jako výhodu nesmím zapomenout uvést, že je stejná jako u většiny dnešních telefonů Nokia – tedy BL-5C. Proto není problém vypůjčit si baterii z mobilu nebo mít jednu náhradní pro oba přístroje.
Startujeme - hurá bude se navigovat!
Po dlouhém podržení onoho jediného tlačítka se rozbliká zelená LEDka, signalizující provoz. Pokud si občas blikne červeně, nic se neděje, jen je modul vybitý. O poněkud složité signalizaci pomocí tří diod se zmíním později. V tomto režimu není GPSka připojena k satelitům ani k telefonu, je to jakýsi úsporný mód. V tom vydrží bez nabíjení dlouhou dobu, podle výrobce až týden.
Pokud v telefonu zapnete nějaký program, jenž se připojí k GPSce, rozbliká se i modrá dioda – značí tedy úspěšnou komunikaci přes bluetooth. Po chvíli konečně uvidíme v činnosti i poslední, tentokrát bílou diodu. Pokud bliká i ta, je vše v pořádku, jste připojeni k satelitům a můžete vesele navigovat.
Jelikož diody nemusí jen blikat, ale i svítit, blikat jinou barvou apod., připravil jsem přehled, co jaký stav znamená.
Zapnutá GPSka, bliká zelená: modul je zapnutý, v pohotovostním stavu (případně se ještě nabíjí)
Zapnutá GPSka, bliká zelená a modrá: modul je zapnutý a připojený k telefonu
Zapnutá GPSka, bliká zelená, modrá a bílá: modul je zapnutý, spojený s telefonem a satelity, připraven navigovat
Zapnutá GPSka, bliká zelená a svítí modrá (případně i bílá): modul je zapnutý, nabíjí se a je připojený k telefonu (případně i k satelitům). Pokud svítí i zelená, modul je dobitý.
Zapnutá GPSka, bliká zelená, každých cca 15 vteřin problikne červená: slabý stav baterie
Vypnutá GPSka, bliká červená: telefon je připojen k nabíječce a nabíjí se
Vypnutá GPSka, nic nebliká, nesvítí a modul je na nabíječce: skončilo nabíjení
A k čemu to vlastně je?
Možná vás už tento strohý technický výčet vlastností unavuje a rádi byste se dozvěděli, co vše se s tím dá vůbec podnikat. Proto uvedu pár příkladů a zároveň moje poznatky z praxe.
Jeden z nejlepších způsobů využití GPS. Už nikdy nebudete muset před cestou dlouho studovat mapu, abyste stejně několikrát zabloudili. Předem nemusíte nic plánovat, pouze zadáte do programu cílové místo a způsob, kterým se tam chcete dostat (nejrychlejší, nejkratší trasa, bez dálnic, cyklotrasa,…). Při jízdě pak na displeji telefonu vidíte silnice a křižovatky před sebou, včetně vyznačeného průjezdu. Abyste nemuseli stále sledovat telefon, navigační program vás ještě hlasem upozorní, kde odbočit. Já se budu konkrétněji věnovat programu TomTom Mobile, který jsem vcelku důkladně vyzkoušel při cestě na Slovensko a zpět. Navigace s ním je v kombinaci s Nokia LD-3W opravdu pohodová, bez komplikací. Modul byl celou dobu v loketní podpěře a problém se signálem se neobjevil. Navigace na slovenské hranice byla bez problémů, TomTom vypočítal opravdu nejlepší trasu (zjištěno po konzultaci s řidičem, jenž tuto trasu jezdí často). Křižovatky, včetně těch složitých, hlásí včas a přehledně, pohled na display není většinou ani potřeba. Jen občas při průjezdu složitější křižovatkou je zbytečně zticha (pokud totiž jedete po hlavní, víceméně rovné silnici, nic nehlásí), zato při křížení s nějakou málem polní cestou vás ujistí, že se má jet opravdu rovně. Pak snad jen detail – mapy jsou přece jenom starší a při dnešním tempu výstavby kruhových objezdů je občas uvedena křižovatka a ne „kruháč“. Jak říkám – detail.
Bohužel po příjezdu na Slovensko byla situace trochu horší. Naši východní sousedé totiž nejsou skoro zmapováni. K dispozici jsou pouze silnice první třídy a dálnice. Jelikož jsme neměli dálniční známku, využil jsem možnost jízdy bez dálnic. Asi je to dáno opravdu slabým pokrytím, kdy TomTom neměl pro výpočet žádné přijatelné alternativy, ale párkrát nás i přes zákaz na dálnici zavedl. V ČR, kde je pokrytí skvělé, se nic takového nestalo. Celkově tedy budu hodnotit použití GPS jako autonavigace velice kladně. Jízda s ní je skvělá a pokud často jezdíte neznámé trasy, kde nemáte najetou svoji optimální cestu, je to neocenitelný pomocník.

V autě může být umístěna kdekoliv. Pro snadné připevnění telefonu jsou v balení samolepící suché zipy.
Aneb zábava pro všechny. Jelikož je tato skvělá zábava velice dobře popsána
zde, budu stručný a popíšu spíše praktické zkušenosti s Nokia LD-3W . Po celém světě je schováno přes 300 000 schránek ve 222 zemích. Konkrétně v ČR je jich přes dva tisíce. Většinou jsou na zajímavých, známých i neznámých místech. K dipozici jsou jen souřadnice, které najdeme na internetu, na stránce
www.geocaching.com. Vaším úkolem je tuto schránku objevit a zapsat se do logu. Často jsou ve schránce ještě drobnosti na výměnu. Hlavně jde ale o ten pocit, kdy ji najdete, poznávání nových zajímavých míst a zábavu při hledání. Já jsem tento sport, jak je geocaching někdy nazýván, musel vyzkoušet hned druhý den, co jsem GPSku koupil. Jenže po přiblížení ke cachi (=schránka) na kolech přišlo zklamání. Při normální chůzi se poloha kousala a bylo těžké něco najít. Zjistil jsem tak, že Nokia LD-3W má defaultně zapnutou statickou navigaci. Tedy při rychlostech menších než cca 4 km/h se pozice zafixuje na jednom místě a nemění se. Tato vlastnost jde vypnout přes PC či PDA. Poté je již možné geocaching velice úspěšně provozovat. K úspěchu napomáhá i zmíněná velká citlivost tohoto modelu, který se i hustém lese dokáže připojit na dost satelitů a značně tak zpřesnit polohu. Zatím se mi nestalo, že bych nějakou cache nenašel. Částečně to musím asi připsat i GPSce, která mě skoro vždy přesně navedla na místo skrýše. Ke geocachingu se dá použít jakýkoli program, do kterého se dají zadat souřadnice a kde je šipka ukazující směr právě k nim. Pro Symbian je asi nejlepší program BlueSky.
Obsahy různých cache. Některé jsou tématické (jako zde kolíčky či mince), většina ale volných (třetí fotka). Na posledním obrázku je vidět způsob navigace za cachí – aneb sleduj šipku.
I při obyčejné turistice jistě GPS využití najde. Se symbianovým programem SmartCom GPS, do kterého můžete nahrát libovolné mapy (v ČR jsou dostupné třeba turistické 1:50 000 od Shocartu), je turistika pohoda. Přesně vidíte, kde jste, kolik trasy vám zbývá, jestli jdete vůbec správně apod. Trasu můžete zaznamenávat, stejně jako počet ušlých kilometrů nebo třeba nadmořskou výšku.
Ani v terénu se neztratí…
Jiné využití zmíním jen okrajově – možnost trasovat pohyb vozidel, přibližné zaměřování určitých bodů (pozemku apod.), určování nadmořské výšky,…
Nazpět k vlastnímu modulu
Na závěr ještě zbývá uvést pár technických údajů a můj celkový dojem z tohoto zařízení.
Rozměry: 78,4 x 45,4 x 16,5 mm
Hmotnost včetně baterie:
65 g
Přesnost:
běžně ± 5-10 m, maximum ± 25 m (prostor otevřený signálům z 95%)
Komunikační rozhraní:
splňující specifikaci Bluetooth 2.0 (zpětně kompatibilní i s 1.1 a 1.2), Serial Port Profile, NMEA 0183 v. 3.01 (s vlastním rozšířením)
Doba synchronizace:
cca 45 s / 2 s (studený / horký start)
-
Bezdrátový modul GPS Nokia LD-3W
-
Baterie Nokia BL-5C
-
Mobilní nabíječka Nokia DC-4
-
Skládací uživatelská příručka k bezdrátovému modulu GPS Nokia LD-3W
-
Samolepící suché zipy pro připevnění telefonu nebo GPS v autě
Obsah balení. Tedy vlastní modul, nabíječka, suché zipy a návod k použití.
Musím uznat, že na mě Nokia LD-3W opravdu zapůsobila. Je to dáno nejen malými rozměry, dobrým zpracováním a snadnou obsluhou, ale hlavně skvělou funkčností. Vyzkoušel jsem ji při všech výše zmíněných činostech a ani jednou nezklamala. Za cenu okolo 2 400 Kč je to perfektní koupě s výborným poměrem cena/výkon.